مشکلات فنی خودرو
مشکلات فنی خودرو، با اینکه اتومبیل به غذا و اکسیژن نیاز ندارد، امّا شبیه به یک موجود زنده رفتار می کند. قسمت های مختلف ماشین مثل بدن انسان آسیب پذیراند. به مرور زمان و با فرسایش اتومبیل، مشکلات آن دیده می شود.
البته گاهی اوقات بعد از ثبت نام ایران خودرو و دریافت اتومبیل تازه نیز، این ایرادات قابل روئیت است. آشنایی اولیه با اساسیترین مشکلات اتومبیل برای پیدا کردن منشا آن، بسیار مهم است.
چراغ های هشدار، نشاندهنده یک ایراد مهم در خودرو
ایراد فنی ماشین مثل بیماری در بدن انسان است که به شکلهای متفاوتی ظاهر می شود. هریک از این نقصهای فنی دلایل متفاوتی دارد و باید ریشهیابی شود. روشنشدن چراغ هشداردهنده در جلو فرمان نشان دهنده بروز مشکلی جدی است.
زمانی که سنسورها وجود یک نقص را در اتومبیل تشخیص دهند، چراغ های هشدار دهنده توسط واحد کنترل موتور ماشین یا همان EUC روشن می شود. چراغ هشدار بعد از بروز بیش از صد مشکل فعال می شود و بهتر است که توسط یک مکانیک خبره عیب یابی شود. در صورت مواجه با این مشکل بهتر است که در اولین فرصت اتومبیل را به تعمیرکار حرفه ای نشان دهید.
صدای انفجار مانند نتیجه عملکرد نامناسب موتور، سوخت و هوا
در صورت بروز نقص فنی در اتومبیل، صداهای مختلفی از آن شنیده میشود. یکی از رایجترین مشکلات فنی ماشین زمانی است که موتور، سوخت و هوا به خوبی در محفظه احتراق مخلوط نمی شود. به دنبال این اتفاق، صدایی بلند و شبیه به انفجار از قسمت موتور خودرو شنیده می شود.
یکی از اساسی ترین هشدارهای خرابی و مشکل فنی در اتومبیل، شنیدن یک صدای غیرمعمولی است. ما در مقاله انواع صدای ماشین به بررسی صداهای غیر طبیعی خودرو و دلایل آن پرداخته ایم.
سابیدگی و خرابی لاستیک خودرو از رایج مشکلات فنی ماشین
لاستیک اتومبیل به مرور زمان و بعد از استفاده زیاد دچار فرسایش میشود. این فرسایش و ساییدگی لاستیک اتومبیل یکی از مهمترین دلایل انحراف و بروز حادثه در جاده است. تنظیم باد تایر ماشین در فصول سرد و گرم سال کمک بزرگی به حفظ تعادل خودرو می کند.
همچنین رانندگان حرفه ای برای دوام بیشتر، لاستیک جلو و عقب ماشین را جا به جا می کنند تا طول عمر استفاده از تایرها افزایش پیدا کند. به صورت میانگین بهتر است که هر اتومبیل بعد از طی 5000 مایل، لاستیک جلو وعقب خود را جا به جا کند.
بعد از برخورد وسیله ای سخت به ماشین، لاستیک فرسوده سوراخ میشود. مشکلی رایج که برای بسیاری از رانندگان اتفاق می افتد. به همین خاطر وجود یک تایر زاپاس در صندوق عقب ضروری است. البته برخی از افراد این نکته را فراموش می کنند به همین خاطر بهتر است که لاستیک زاپاس را در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار دهید. به این ترتیب در صورت بروز حادثه یک لاستیک سالم زاپاس همراهتان خواهد بود.
لرزش فرمان ماشین در هنگام استارت، نشانهی مشکل فنی خودرو
در برخی مواقع لرزش کمی در فرمان اتومبیل دیده میشود. این لرزش در دو صورت اتفاق میافتد:
• در زمان روشن کردن اتومبیل و استارت زدن
• در سرعت بالا و در حین حرکت
لرزش ماشین در هنگام استارت، نشاندهنده بروز مشکل در یاتاقان و اجزای سیستم اتومبیل است. در برخی موارد در حین رانندگی و در سرعت بالاتر فرمان دچار لرزش می شود. در این صورت ممکن است که باد اتومبیل از حالت تعادل خارج شده باشد.
وجود مشکلات سیستم ترمز، جرقه ی حادثه ای وحشتناک
تقریباَ مهمترین نقص اتومبیل مربوط به سیستم ترمز است. ایرادی که باید در سریعترین زمان ممکن به آن رسیدگی کرد زیرا به صورت مستقیم با جان سرنشینان ارتباط دارد. کوچکترین مشکل در ترمز خودرو و قطع ارتباط آن با سیستم، باعث بروز حادثهای وحشتناک میشود. مشاهده چند ایراد زیر نشاندهنده مشکل در ترمز است:
• صدای جیرجیر از ترمز خودرو
• بوی لنت زیاد
• روغنریزی در هنگام پارک
• انحراف خودرو به یک سمت در زمان استفاده از ترمز
• پدال ترمز پایین
• پدال ترمز سفت
• روشن شدن هشدار چراغ ترمز وسیله
• تمام شدن لنت ترمز
استارت نخوردن ماشین کلیدی ترین مشکل فنی خودرو
یک مشکل اساسی استارت نخوردن ماشین است. مشکلی که کلیه اتومبیلها از مدل بالا تا پایین، کممصرف تا پرمصرف، خارجی تا داخلی با آن دست و پنجه نرم میکنند. استارت نخوردن و روشن نشدن اتومبیل، دو بحث مجزا است. در حالت کلی زمانی که اتومبیل استارت نمیخورد به سراغ سیستم احتراق آن باید رفت. نقص سوییچ احتراق، سیستم استارت و باتری ماشین باعث بروز این اتفاق میشود.
بر طرف کردن مصرف بیش از حد اتومبیل با سرویس های دوره ای
به طور میانگین اتومبیلها در جاده و سطح شهر، مصرف سوخت مشخصی دارند. بعضی وقتها میزان مصرف سوخت ماشین بیشتر از حد معمول می شود. کارکرد موثر موتور باعث میشود تا سوخت با سرعت منطقی سوخته شود. به همین خاطر بهتر است که همیشه ماشین را با دیاگ، تنظیم موتور کنید.
همچنین تعویض و تمیز کردن فیلتر سوخت و هوا، سنسورهای جریان هوا و o2 به بهبود عملکرد خودرو کمک میکند. تنظیم سوزن ژیگلور و میزان فوران انژکتورها هم یک راهحل مناسب برای مقابله با این نقص فنی است. بهتر است که در صورت مواجه با این مشکلات فشار زیادی به خودرو نیاورید و سرویس دورهای اتومبیل را در اولویت برنامه خود قرار دهید.
جلوگیری از گرم شدن خودرو با شستشوی رادیاتور
ماشینهای جدید و پیشرفته دارای سیستم های خنککننده جدید و پیشرفتهای هستند. به همین خاطر امروزه اتومبیلها کمتر با مشکل گرم شدن مواجه می شوند. اما این چالش هنوز هم یکی از مشکلات رایجی است که برای اتومبیل وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این حادثه دو روش عالی و آسان وجود دارد:
• شستشو رادیاتور خودرو
• تعویض پمپ آب ماشین قبل از فرسایش
این دو راهکار ساده ولی کاربردی، برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد اتومبیل است که باید به آن توجه کرد.
تعویض باتری ماشین در هر 50000 مایل
دوام باتری ماشین به صورت متوسط نزدیک به 50000 مایل است. بعضی وقتها باتری قبل از طی این مسافت دچار کاهش آمپر شده و کارایی خود را از دست میدهد. مشکلاتی که باعث تسریع مصرف باتری خودرو است عبارتند از:
• آسیب دینام
• خرابی سنسور دمای باتری
• خرابی قسمتهای متفاوت سیستم شارژ
بهتر است که باتری اتومبیل را هر 50000 مایل تعویض کنید؛ حتی اگر در باتری ایراد خاصی را مشاهده نکنید.
تشخیص مشکل خودرو با کمک رنگ دود اگزوز
وقتی دود غیرطبیعی که از اگزوز خارج میشود نشاندهنده یک مشکل اساسی در خودرو است. با کمک رنگ این دود مشکل قابل حل است:
• دود آبی نشاندهنده نشتی در سوپاپ و فرسودگی پیستون است.
• خروج دود سفید نشانه احتراق مایع خنککننده و سوخت است؛ پس در قسمتی از ماشین نشتی دیده میشود.
• خروج دود سیاه و ادامهدار شدن آن به خاطر ورود سوخت اضافی به سیلندر و عدم سوخت مناسب است.
در صورت مشاهده دود غیرعادی در رنگ های مختلف، بهتر است که به یک مکانیک حرفهای مراجعه کنید.
توجه به کوچک ترین مشکلات فنی خودرو برای جلوگیری از بروز حادثه ای بزرگ
کوچک ترین مشکل فنی در ماشین، خطرات بزرگتری را به همراه دارد. به همین خاطر بهتر است که به صورت پیوسته و در زمان های مشخص ماشین خود را کنترل و قطعات قدیمی آن را تعویض کنید.